Ny vecka på flera sätt =)

Går in i v28 idag!!


Vecka 28

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

 

 

 

 

Jäklar va veckorna går fort nu är det bara julen kvar och sen är det februari <3  Iiiiiii va jag längtar.!

 

Idag ska vi börja renovera bebbens rum, det blir vitt vitt vitt =) så blir det enkelt att lägga till saker när vi ser va det är för en liten krabat som tittar ut                                                                                                                Synd bara att tippen är stängd idag, får bli ett berg av skräp i hallen tills i morgon.

 

Oj oj vilket partaj bebben hade i magen igår *L*  När jag ligger ner på höger sida så är det nästan att man tror att den vill komma ut den vägen, och den höll på i flera timmar =) UNDERBART!!!!!

 

Ska även försöka övningsköra lite idag..... Japp jag försöker lära mej köra bil.                                                     Fick det i födelsedagspresent av Johan <3    Och det går väll så där, eller det går jätte bra så länge som alla andra bilar håller sej undan, när dom kommer så blir jag bara rädd, antar att jag måste vänja mej, men f*an 08 kan inte köra bil som folk i dalarna ( kommer därifrån). Men men ingen stress, jag har inga planer på att ha ett körkort  innan bebben kommer men det skulle vara skönt att kunna köra vart vi än ska så att jag kan skaffa mej körvana.!

 

Blää idag måste jag göra sådana där roliga vuxna saker oxå..  1 Ringa min chef angående några FK papper spm måste bli ifyllna 2 Gå till farbror doktorn och få min sjukskrivning förlängd 3 ringa till tandläkaren då jag har en tand som håller på och rasar ihop, fy vill inte gå till tandläkaren det blir alltid så dyrt =( men men det måste göras.

Ja det blir våran dah idag =) och Johan är ledig så det blir myspys <3                                                                Nu ska jag datanörda lite och sen väcka hjärtat mitt så att vi får lite frukost!!

Ha en bra dag!!!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: anne

hej... jag e oxå gravid... v. 28 än så länge, går in i 29 snart... BF 16 feb... du då? Spännande!! lycka till med bebisen...

2009-11-23 @ 10:03:39
URL: http://lyckligmamma85.blogspot.com
Postat av: Pia

Spännande resa med enn graviditet! Njuuut!



Mvh Pia

2009-11-23 @ 10:17:34
URL: http://www.teammelwin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0